Může starosta měnit text smlouvy schválené zastupitelstvem?
V rámci běžné správy obce se může před každým starostou objevit problém, který si žádá operativní úpravu textu smlouvy (kupní, o dílo, nájemní, aj.). Může jít o požadavek druhé smluvní strany, či o snahu doplnit více práv ve prospěch obce. Jak ovšem správně postupovat, pokud byla smlouva již v konkrétním znění schválena k uzavření radou či zastupitelstvem? V praxi se změny smlouvy často provádí ještě před jejím podpisem či v podobě dodatků po jejím podpisu. Zahrnuje souhlas s uzavřením smlouvy i možnosti její změny?
Pokud zastupitelstvo obce neschvaluje smlouvu v úplném znění, ale pouze její základní náležitosti, může starosta z vlastní iniciativy či na základě zmocnění dojednat text smlouvy, nicméně je vázán mantinely, které mu vytyčilo zastupitelstvo, a jak je vymezila soudní judikatura. Při jejich překročení vyvstává riziko, že jím dojednaná a uzavřená smlouva bude neplatná. Obdobně to platí tehdy, pokud zastupitelstvo schválí úplné znění smlouvy, ale před jejím uzavřením dojde k dílčím úpravám textu.
Jestliže projednání a rozhodování o obsahu konkrétní smlouvy spadá do pravomoci zastupitelstva obce, které se platně usneslo pouze na podstatných náležitostech smlouvy, může starosta (případně pověřený zastupitel) v intencích takto projevené vůle jednat a uzavřít smlouvu, jejíž finální text dokončí v duchu schválených základních náležitostí, až po rozhodnutí zastupitelstva. Je třeba zdůraznit, že by v takovém případě měly být kromě podstatných náležitostí smlouvy schváleny i další významné smluvní podmínky, jako jsou smluvní sankce, možnosti skončení smlouvy nebo povinnosti věřitele, neboť starosta je v intencích judikatury Ústavního soudu oprávněn dojednat pouze taková ujednání, která se drží v mantinelech schválených základních náležitostí, anebo jsou ve prospěch obce (např. může dojednat smluvní pokutu ve prospěch obce, nikoliv naopak).
Viz shrnující právní věta nálezu Ústavního soudu z 25. 8. 2015, sp. zn. I. ÚS 2574/14:
"Jak vyplývá z rozhodovací praxe Ústavního soudu, starosta obce nemůže sám vytvářet vůli obce, to přísluší výhradně zastupitelstvu obce či radě obce. Pokud však již vůle obce v zásadních bodech vytvořena byla, je starosta oprávněn jednat v intencích takto vytvořené vůle (...). Takovéto jednání zahrnuje též sjednání smluvní pokuty výlučně ve prospěch obce, pokud je tak zajišťováno splnění účelu právního jednání obce (smlouvy) vyjádřeného v rozhodnutí příslušného orgánu obce (zastupitelstva obce či rady obce). Opačný závěr, o neplatnosti takového jednání starosty, by byl přehnaně formalistický a rozporný s ústavně zaručeným právem obce na samosprávu dle čl. 8, čl. 100 odst. 1 a čl. 101 odst. 4 Ústavy České republiky."
Jestliže je to především z časového hlediska možné, doporučujeme při uzavírání smluv nejdříve pověřit starostu dojednáním textu smlouvy, předložením zastupitelstvu či radě (dle pravomoci) a poté schválením smlouvy v úplném znění. Není-li to možné, nebo jedná-li se o právní jednání, u kterého nelze předem úplný text smlouvy nadefinovat, může zastupitelstvo schválit základní náležitosti smlouvy a výslovně zmocnit starostu k dojednání méně podstatných náležitostí a k následnému přímému uzavření smlouvy.
Pokud chcete získat více informací, neváhejte kontakovat autora článku, případně nám na sebe zanechte kontakt pro zasílání aktuálních novinek z oblasti samosprávy.