Odpovědné zadávání veřejných zakázek v otázkách a odpovědích III. část
Jak může zadavatel podpořit účast sociálních podniků a malých a středních podniků ve veřejných zakázkách?
Podpora účasti sociálních podniků na veřejných zakázkách, obdobně jako podpora přístupu malých a středních podniků, má mimo jiné pozitivní dopad na sociální začleňování, místní zaměstnanost a ekonomiku.
Pozitivní přínosy podpory účasti malých a středních podniků v zadávacím řízení mohou být tyto:
- Kvalitnější soutěž o veřejnou zakázku;
- Vyšší počet nabídek;
- Pozitivní stimul místní ekonomice.
Možnosti podpory sociálních podniků v rámci zadávacích řízení jsou zejména:
- Přímé zadání či uzavřená výzva v rámci veřejných zakázek malého rozsahu;
- Využití hodnoticích kritérií, kde plnění sociálním podnikem (ať již v pozici dodavatele či poddodavatele) je bodově zvýhodněno (výhodou hodnocení je, že zadavatel nevylučuje dodavatele, kteří sociální podnikání neprokážou)
Zadavatel může podniknout mnohá opatření ke zpřístupnění zadávacích řízení MSP a klást důraz na vyváženost kritéria ceny a kvality. Opatřeními mohou být zejména:
- Kroky vedoucí k otevřenější komunikaci s dodavateli při přípravě veřejné zakázky a znalost místní ekonomiky a lokálních MSP;
- Opatření vedoucí ke snížení na přiměřenou úroveň nároků účasti v řízení (požadavky na kvalifikaci, finanční garance, pojistné smlouvy);
- Administrativní zjednodušení (včetně využití vzorů a šablon), školení MSP, dostatek času na podání nabídky;
- Dělení veřejné zakázky na části, které mohou menší podniky snadněji plnit, či využití dynamického nákupního systému.
Příklady:
- Zadavatel může hodnocení nabídek rozdělit do dvou kritérií s přepočítanou váhou např. 80 % a 20 %. Prvním kritériem může být hodnocení podle ceny vybraného sortimentu, druhým kritériem potom „Plnění sociálním podnikem“. V případě, že nabídka druhé kritérium nesplní, nebude vyřazena, ale pouze nezíská žádné body v tomto kritériu.
- Pro zvýšení možnosti přístupu malých a středních podniků může potom zadavatel při zadání veřejné zakázky usilovat o maximální snížení administrativní zátěže, a to zejména využíváním elektronických nástrojů a standardizovaných formulářů nabídky. Ty ulehčují život jak dodavatelům, zejména malým a středním podnikům, kteří do formuláře doplní pouze požadované informace, tak zaměstnancům zadavatele, kteří nabídky následně vyhodnocují.
Jak a proč by měl zadavatel zajistit, aby v rámci dodavatelského řetězu byly nastaveny férové vztahy?
V dodavatelských řetězcích existuje řada potenciálně problematických oblastí, které mohou přímo či nepřímo ovlivňovat kvalitu plnění veřejné zakázky nebo v širším pojetí dopadat negativním způsobem na společnost, ekonomiku či životní prostředí
K nejvíce problematickým oblastem patří úhrady poddodavatelům za poskytnuté plnění, přičemž zejména pro malé a střední podniky, které se na plnění veřejných zakázek podílí často právě v roli poddodavatelů, představuje neplnění finančních závazků a obecně dlouhé lhůty splatnosti existenciální riziko. Tím může být ohrožena samotná existence těchto podniků, včetně schopnosti vyplácet mzdy svým zaměstnancům či hradit finanční závazky svým poddodavatelům.
Příklady:
- Zadavatel ve svých zadávacích podmínkách může požadovat, aby při plnění předmětu veřejné zakázky bylo zajištěno legální zaměstnávání, férové a důstojné pracovní podmínky a odpovídající úroveň bezpečnosti práce pro všechny osoby, které se budou na plnění předmětu veřejné zakázky podílet. Vybraný dodavatel bude povinen zajistit splnění tohoto požadavku Zadavatele i u svých poddodavatelů.
- Zadavatel může dále ošetřit, že v případě, že dodavatel při plnění veřejné zakázky využije poddodavatele, bude zadavatel za jejich plnění platit přímo jim, nikoli prostřednictvím (generálního) dodavatele.
Co si můžu představit pod zásadou environmentálně odpovědného zadávání?
Postup, při kterém má zadavatel povinnost zohlednit například dopad na životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj, životní cyklus dodávky, služby nebo stavební práce a další environmentálně relevantní hlediska spojená s veřejnou zakázkou.
Základními cíli sociálně odpovědného zadávání jsou:
- Hledání ekologicky šetrných řešení;
- Podpora cirkulární ekonomiky.
Jak může zadavatel zajistit ekologicky šetrná řešení v rámci veřejné zakázky?
Zadavatel může ve veřejných zakázkách zohlednit dopady dané dodávky, služby či stavební práce na životní prostředí. Lze tak snížit přímé negativní dopady na životní prostředí, snižovat množství odpadu, omezit produkci znečišťujících látek uvolňovaných do ovzduší, vody a půdy, omezit spotřebu energií či obecně spotřebu surovin, omezit spotřebu vody a dále využít dešťovou či tzv. šedou vodu (odpadní voda zejména z umyvadel a sprch koupelen). Lze se zaměřit na snižování uhlíkové stopy a ekologicky příznivé dopady bude mít i zohlednění nákladů životního cyklu.
Příklady:
- Zadavatel může například požadovat, aby zakázka na zahradnické práce byla realizována způsobem šetrným k životnímu prostředí, zejména sečí mulčováním, kompostováním, likvidací plevele horkou vodou, či ekologickým čištěním fasád.
- Zadavatel může dále například při zadávání veřejné zakázky na poskytování služeb platové agendy požadovat, aby byla veškerá komunikace a veškerá dokumentace činěna výhradně elektronicky a tím došlo k minimalizaci spotřeby papíru.
Co je to cirkulární ekonomika a proč by se o ní měl zadavatel zajímat?
Cirkulární veřejné zadávání je součástí environmentálně šetrných řešení;
Principem cirkulárního veřejného zadávání je uzavírání materiálových a energetických cyklů, lze ho tak využít ve vztahu k nakládání s odpady, při výběru obnovitelných a udržitelných zdrojů potřebných k výrobě a zabezpečení služeb, prodloužení životnosti produktů a nakládání s produktem po jeho dosloužení, při odklonu od vlastnického principu a namísto toho využívání pronájmu či sdílení.
Příklady:
- Zadavatel může na jím pořádané akci nahradit jednorázové plastové nádobí opakovaně použitelným, balenou vodu kohoutkovou ve džbánech a karafách, jednotlivá balení smetany do kávy, cukru apod., nahradil větším balením a snížil tak nežádoucí, zejména plastový odpad.
Co si můžu představit pod zásadou využití inovací?
Zásada využití inovací je v podstatě implementace nového nebo značně zlepšeného produktu, služby nebo postupu související s předmětem veřejné zakázky.
Inovativní řešení se většinou nepořizuje primárně pro jeho inovativní povahu. Pro zadavatele bývá zajímavé, pokud mu dává stejné nebo lepší výsledky jako stávající řešení dostupná na trhu, ale při nižších nákladech. V takovém případě by však měla být inovativní řešení podporována.
Příklady:
- Zadavatel může požadovat dodání zboží výhradně bez škodlivých látek, která se v dané oblasti běžně používají. Tímto tlakem tak může zadavatel docílit toho, aby dodavatelé přišli s novým inovativním řešením.